Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  قرارداد خريد خودرو قرارداد خريد خودرو

مجله حقوقی دلتا

نكات حقوقي خريد خودرو دست دوم

يكي از نكاتي كه در ابتدا بايد توجه شود اين است كه خريدار و فروشنده بايد قولنامه را در دفتر اسناد رسمي تنظيم و در غير اين صورت، لازم است سه نفر شاهد قولنامه را امضاء كنند.

خريد خودرو از معاملات رايج و البته بسيار مهمي است كه اگر افراد دقت نكنند ممكن است دچار دردسر و مشكلات فراواني شوند. در اين نوشتار مهم‌ترين نكات حقوقي خريد خودرو دست دوم كه لازم است رعايت شود، توضيح داده شده است. در ادامه با مجله حقوقي مجله دلتا همراه باشيد.

معامله خودرو دست دوم
اولين و مهم‌ترين موردي كه بايد به دقت بررسي شود يا به عبارت ديگر از قوانين فروش خودرو به شمار مي‌آيد، بررسي كامل و دقيق سند خودرو است. سند خودرو بايد در هنگام معامله به نام فروشنده باشد و خريدار بايد تمام اسناد مالكيت خودرو را به دقت بررسي كنيد.

 

قولنامه خريد ماشين دست دوم
در صورت توافق اوليه بين خريدار و فروشنده، برگه‌اي تنظيم مي‌كنند كه قولنامه گفته مي‌شود. در خريد خودروي دست دوم بايد تمام توافقات در قولنامه به طور دقيق و واضح ذكر شود. همچنين بايد در قولنامه قيد شود كه عوارض و ماليات‌ها را فروشنده پرداخت خواهد كرد. خريدار و فروشنده بايد قولنامه خريد را در دفتر اسناد رسمي تنظيم كنند. در غير اين صورت، لازم است سه نفر شاهد قولنامه را امضاء كنند. شايان ذكر است يكي ديگر از موارد مهم اين است كه در قولنامه درج شود كه فروشنده خودرو را به نام خريدار خواهد كرد. پس از تكميل قولنامه، خريدار كه اينك مالك خودرو است بايد تمام مدارك خودرو را اعم از كارت و بيمه نامه از فروشنده تحويل بگيرد.

پرداخت خلافي خودرو
يكي از مواردي كه موجب ضرر و زيان بسياري از افراد شده موضوع خلافي خودرو است. به اين صورت كه شخص بدون اطلاع از ميزان خلافي خودرو اقدام به خريد مي‌كند. در واقع بايد كليه جرائم و خلافي‌هاي خودرو توسط فروشنده، پرداخت و  برگ عدم خلافي در قولنامه آورده شود.

 

نكات حقوقي مهم در خريد خودرو دست دوم
۱. پلاك خودرو حتماً از نوع جديد باشد و از انواع پلاك قديمي نباشد.
۲. يك سري ابزار از جمله جك و آچار چرخ و زاپاس در خودرو موجود است كه آن‌ها هم جزئي از خودرو بوده و در زمان فروش خودرو، بايد تحويل داده شوند.
۳. كليه توافقات خريدار و فروشنده بايد در قولنامه ذكر شود. اين امر به اين دليل اهميت دارد كه اگر بعدها، مالك قبلي خودرو ادعاهايي نسبت به برخي موارد توافق شده انجام دهد، خريدار به قولنامه و توافقات صورت گرفته استناد كند. به طور مثال هرگاه طرفين ها در مورد ضبط صوت يا لوازم الحاقي جانبي مانند ابزارآلات با فروشنده توافق كرده و تمام توافقات را در قولنامه وارد كرده‌اند، فروشنده نمي‌تواند ادعايي مبني بر دريافت لوازم مذبور داشته باشد.
۴. كارت سوخت دريافتي، مربوط به خودروي مورد معامله باشد و كارت ديگري تحويل گرفته نشود.

كلاهبرداري دلالان خودرو
يكي ديگر از نكات مهم در خريد خودرو توجه به كلاهبرداراني كه ممكن از است از غفلت افراد سوءاستفاده كنند. بايد در نظر داشت كه شب ايده آل ترين و بهترين زمان براي معامله از نظر يك دلال خودرو است. زيرا بسياري از عيب و ايرادهاي خودرو به واسطه تاريكي و عدم دقت كافي، از نظر خريدار پنهان خواهد ماند. بنابراين توصيه مي‌شود تا جايي كه امكان دارد افراد از خريد خودرو در شب و زير نور چراغ خودداري كنند.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/2 ساعت: ۱۲ توسط:deltalaw :